Page 24 - Про книгу Рувє Кодекс Наполеона
P. 24

23



                   Були придбані і отримали розвиток Келегейські хутори (Гладківка),
                   Малі Копані, Буркути, Карабула, Залізний Порт, Федорівка
                   (Новофедорівка), в Криму - маєток Судак, виноградні плантації в
                   Феодосійської долині, Ласпі, Дудчани, Вассалеві хутора. У Криму
                   французами заснована перша благодійна школа з навчання хлопчиків
                   виноградарству, налагоджено експортування кримського лікеру до
                   Франції.

                   Прекрасні результати вівчарства сприяли експорту вовни в Європу,
                   також для флоту Великобританії поставляли курдючний жир і
                   в'ялену баранину. Для поліпшення якості вовни на річці Кошовій
                   засновано велике шерстомоєчне виробництво. На озері, біля
                   Софіївської економії, розпочато виробництво з розведення устриць,
                   до речі, на сучасних картах озеро вказано як Устричне.

                   З 1847 року на Тендрівській косі побудований устрично-медійний і
                   рибний завод. Великий експорт дає можливість Вассалу придбати
                   чотири пароплави: трищогловий барк «Свята Єлена», «Кошовий»,
                   «Березань», «Тихон Задонський». У своїх маєтках Кларовка
                   (ниніКруглоозерка),Софіївка(нині Лазурне) Вассали збудували
                   цегляний завод, на цеглу ставили клейма: буква «К» - Кларовка і «Р.
                   В. » - Рене Вассал. У газеті «Юг» за 1899 рік можна знайти рекламу
                   порту-курорту Скадовськ, в якій зазначено, що відпочиваючим
                   поставляється виноград князів Трубецького і Вассал. У період
                   російсько-японської війни маєток Вассалів постачав армію житом.

                   Власниця острова Джарилгач Софія Вассал, молодша дочка Рене
                   Вассала, подарувала острів державі під будівництво маяка. На
                   початку XX століття багатющі сім'ї півдня - Вассалів, Ска-довських,
                   Фальц-Фейнів - ухвалили спільне рішення: для розвитку
                   інфраструктури краю потрібна залізниця. Проект залізничної гілки
                   «Федорівка - Скадовськ - Хорли» в спогадах Володимира Фальц-
                   Фейна уточнюється, що будівництво залізничної гілки було доручено
                   колишньому головному інженеру Токмацької залізниці К. Б. Кимбара.
                   Початок Першої світової війни повністю унеможливило
                   продовження будівництва залізної дороги. На момент революції сім'я
                   Вассалів володіла 14 будинками в Одесі (найвідоміший на
                   Приморському бульварі № 4, біля пам'ятника Дюку де Рішельє),
                   трьома в Херсоні, в Скадовську, Парижі і в італійському Трієсті.
                   Сім'я Вассалів протягом століть активно займалася благодійністю.

                   Для Одеси збудували католицький собор Святого Петра і Павла, там
                   же - двоповерховий особняк для проживання бідних католиків, в
                   Херсоні - такий же будинок біля католицького собору. Заснували
                   благодійне товариство для моряків і судновласників, потерпілих. для
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29